سلامتی در استفاده از کامپیوتر

هشدار سلامتی

 استفاده از یک کیبورد یا ماوس می تواند با صدمات و اختلالات خطرناکی مرتبط باشد.

هنگام استفاده از کامپیوتر ، مانند خیلی از فعالیتهای دیگر، ممکن است کاهاً دچار ناراحتی در دستان شانه ها ، گردن و یا قسمتهای دیگر بدن شوید. اما اگر مکرراً وبه طور مدوام دچار این ناراحتی ، درد، لرز، سوزش،بی حسی و یا گرفتگی در نقاط مختلف بدن می شوید، این علائم را نادید نگیرید و حتماً به سراغ یک متخصص حرفه ای بروید حتی اگر این علائم زمانی پدیدار می شوند که شما پشت کامپیوتر نیستند.این علائم می توانند همراه با آسیب ها و اختلالات دردناک و گاهاً دائمی در اعصاب ، ماهیچه ها ، تاندونها ویا قسمتهای دیگر بدن باشند.

درحالیکه محققان هنوز موفق به پاسخگویی بسیاری از سوالات در مورد اختلالات ماهیچه ای ، اسکلتی ( (MSDSنشده اند ، براین نکته اتفاق نظر دارند که عوامل زیادی می توانند با پدید آمدن این اختلالات مرتبط باشند ازجمله : سلامت عمومی ، استرس و چگونگی مقابله با آن ، وضعیت پزشکی وفیزیکی و هنگام کارو یا فعالیتهای دیگر ( شامل استفاده از ماوس و کیبورد). چگونگی قرار گیری بدن و استفاده از آن . مدت زمان انجام یک فعالیت نیز می تواند یکی از این عوامل باشد. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترتیب قرار گرفتن محل کار و گسترش عادتهایی که به کاهش خطر اختلالات ماهیچه ای ، اسکلتی کمک می کنند ، راهنمای استفاده صحیح از کامپیوتر را بخوانید زیرا عوامل متعددی هستند که می توانند به این اختلالات کمک نمایند اما این راهنما نمی تواند هر آنچه که به شما برای پیشگیری از اختلالات ماهیچه ای ، اسکلتی و یا کاهش خطر ابتلا به آن باید بدانید را دراختیار شما قرار دهد. برای برخی بکارگیری پیشنهادات مذکورمی تواند باعث کاهش خطر دچار شدن به این اختلالات باشد. اما برای برخی دیگر خیر! فراموش نکنید این راهنما نمی تواند جایگزین نصایح یک کارشناس حرفه ای سلامتی و یا برنامه های پزشکی باشد. اگر هرگونه سوالی در زمینه ارتباط زندگی شما، فعالیتها و وضعیت فیزیکی و پزشکی خود با اختلالات ماهیچه ای،اسکلتی دارید حتماً به یک متخصص مراجعه کنید.

چگونگی قرارگیری در موقعیت شما

اگر در حال کار ویا بازی هستید ، دوری از حالتهای نامناسب و قرار دادن بدن در یک وضعیت راحت از اهمیت فراوانی برخوردار است. این عمل نه تنها بازدهی کلی شما را بیشتر می کند بلکه به دوری از اختلالات ماهیچه ای ، اسکلتی کمک می نماید. به یاد داشته باشید تغییر وضعیت شما درطول فعالیتهای دراز مدت می تواند به جلوگیری از ناراحتی و خستگی شما کمک نماید. اگر با کامپیوتر بازی ویا کار می کنید ، محیط اطراف وقطعات کامپیوتر خود را طوری بچینید که به قرار گیری بدن شما دریک وضعیت آرام و راحت کمک نمایند. چگونگی آراستن محیط کار برای جلوگیری از ناراحتی به شرایط منحصر به فرد بدنی و محیطی شما بستگی دارد اما این پیشنهادات می توانند به شما جهت ایجاد یک محیط راحت یاری رسانند .

 

 

 

 

برای به حداقل رساندن گردش و خم کردن گردن، نکات زیر را در نظر بگیرید:

- در هنگام نشستن، دقت نمائید که صفحه مانیتور موازی محور شانه های شما باشد و لبه بالایی آن هم سطح چشمان شما قرار گیرد.
- کسانی که دارای عینک های دو کانونی هستند (دید دوگانه) ممکن است نیاز به این داشته باشند که صفحه نمایش را پایین تر از سطح دید خود قرار دهند که بهتر است با یک متخصص درمورد عینکهای مخصوص کار با کامپیوتر مشاوره نمایند.
- درهنگام تایپ محلی را برای مدارک خود تعیین کنید که در محدوده دید مسقیم شما باشد و برای رجوع به آنها نیازی به گردش مکرر گردن نباشد.

برای محافظت از ستون فقرات و پاهای خود موارد زیر را درنظر بگیرید:

- صندلی خود را به حالتی تنظیم نمائید که از قسمت انتهایی ستون مهره های شما محافظت کند.
- سطح میز کار و ارتفاع صندلی خود را طوری تنظیم کنید که بدن شما در حالتی طبیعی و راحت قرارگیرد.
- اشیایی که در زیر میز مانع حرکت آزادانه پاهای شما می گردند را دور نمایید.
- اگر پاهای شما به راحتی روی زمین قرار نمی گیرد از یک زیر پایی استفاده نمائید.
- ارتفاع صندلی خود را طوری تنظیم کنید که بخش نشمینگاه صندلی به پشت زانوی شما فشار وارد نکند.

برای به حداقل رساندن کشیدگی در شانه ها وایجاد وضعیتی راحت برای شانه، بازو و دستها به نکات زیر توجه کنید:

- کیبورد و ماوس خود را در یک سطح قرار دهید که می بایست تقریباً هم سطح با آرنج شما باشد.
- هنگام تایپ کردن، کیبورد را درست درمقابل خود و ماوس را درنزدیکی آن قرار دهید و به آرامی تایپ کنید.
- هنگامی که از ماوس و یا دسته بازی استفاده می کنید به آرامی روی آن کلیک کنید.
- ماوس را به آرامی در دست نگه دارید و آنرا در دست خود نفشارید.
- اشیایی که اغلب مورد استفاده هستند را درجایی قرار دهید که در دسترس شما باشند.
- زمانی که تایپ نمی کنید و یا از ماوس استفاده نمی نمائید به دستان و بازوهای خود استراحت دهید. از قراردادن دستان و بازوهای خود برروی لبه ها از جمله لبه میز خود بپرهیزید.
- هنگامی که مشغول تایپ با کیبورد و یا استفاده از ماوس هستید، مچ دست خود را صاف و مستقیم نگه دارید و از خم کردن مچ خود به سمت بالا، پایین و یا اطراف خودداری کنید.
- اگر کیبورد شما دارای پایه می باشد و این پایه ها به ایجاد وضعیتی راحت و مستقیم برای مچ های شما کمک می کنند، حتما آنها را باز نموده و استفاده نمائبد.
- در وضعیتی بنشینید که هنگام تایپ، دست و مچ های شما روی کیبورد حالت شناور و راحت داشته باشند، چرا که در این صورت برای دسترسی به کلیدهای دورتر می توانید به جای ایجاد کشش در انگشتان از تمام بازوی خود استفاده کنید.

جهت به حداقل رساندن فشار وارد بر چشم ها به موارد زیر توجه کنید:

- مانیتور خود را درست روبروی خود و در فاصله طول یک بازو قرار دهید.
- برای جلوگیری از پرتوهای مضر، مانیتور خود را دور از منابع نور قرار داده و یا از پرده و کرکره برای کنترل نور بیرون استفاده کنید.
- صفحه نمایش و درصورتی که عینک می زنید، عینک خود را تمیز نگه دارید.
- روشنایی و کنتراست مانیتور خود را تنظیم کنید.


  برای کاهش اثر ات نیروهای کم تأثیر بربدن شما موارد زیر را اجرا کنید:

- به آرامی تایپ کنید ، دستها و انگشتان خود را در حالت آرامی قراردهید چرا که نیروی کم برای عملکرد کلید های کیبورد احتیاج است.

- هنگامی که از ماوس و یا دسته بازی استفاده می کنید به آرامی روی آن کلیک کنید.

- ماوس را به آرامی در دست خود نگه دارید و آنرا در دست خود نفشارید.

- هنگام تایپ استراحت دادن کف دست ویا مچ های خود بر روی هر سطحی خودداری کنید(نکته 7)

 در صورت وجود پالم رست ، تنها زمانی که دست از تایپ کردن می کشید استفاده نمائید.

- زمانی که تایپ نمی کنید و یا از ماوس استفاده نمی نمائید به دستان و بازوهای خود استراحت دهید. از قراردادن دستان و بازوهای خود برروی لبه ها از جمله لبه میز خود بپرهیزید. 

ارتفاع صندلی خود را طوری تنظیم کنید که بخش نشمینگاه صندلی به پشت زانوی شما فشار وارد نکند.

استراحت کنید

استراحت کردن به بهبود بدن بعد از انجام هر فعالیتی کمک کرده و از می تواند اختلالات ماهیچه ای -اسکلتی جلوگیری نماید.

مدت زمان و تعداد فعالیت استراحتیکه برای شما لازم است به نوع کاری که می کنید بستگی دارد.

 دست از کار کشیدن و آرام گرفتن راهی برای استراحت شماست اما راههای دیگری نیز وجود دارد. برای مثال ، تغییر آنچه که انجام می دهید، شاید از نشستن ، هنگامی که تایپ می کنید به ایستادن ، زمانی که یا تلفن صحبت می کنید می تواند به بعضی از ماهیچه ها استراحت دهد  در حالی که ماهیچه های دیگر در حال فعالیت هستند. جهت تنوع بخشیدن به فعالیتهای روزانه خود و افزایش بازده کاری، نکات زیر را امتحان کنید.

- کار  خود را طوری تنظیم کنید که تنها آن کار را برای مدت زمان طولانی انجام ندهید.

(مانند انجام یک فعالیت یکسان و یااستفاده از یک بخش خاص از بدن خود)

- برای انجام کار خود از دستگاههای ورودی متفاوت مانند ماوس و کیبورد استفاده کنید. به طور مثال برای بالال و پایین بردن صفحه هم می توانید از چرخ غلتان ماوس استفاده کنید و هم از کلیدهای فلش دار کیبورد.

- از کاربردهای مختلف نرم افزار ها و سخت افزارهای خود نهایت استفاده راببرید تا هم انرژی کمتری مصرف کنید و هم بازدهی کار خود را بالا ببرید. مثلاً می توانید تنها با فش دادن کلید لوگوی ویندوز منوی شروع ویندوز را باز نمائید.

 - اطلاعات مربوط به نرم افزارها و سخت افزارهای خود را مطالعه کنید تا کاربردهای آنها را یاد بگیرید. به طور مثال اگر اغلب بخشی از یک متن را که از اهمیت برخوردار است علامتگذاری می کنید، می توانید . یکی از کلید های ماوس خود را برای این کار برنامه ریزی کنید.

سلامت بمانید

شیوه صحیح زندگی می تواند به انجام و همچنین لذت بردن شما از فعالیتهای روزانه شامل زمانی که از کامپیوتر استفاده می کنید کمک نماید.

همچنین یادگیری مطالب در مورد سلامتی خود گام مهمی جهت راحتی شما هنگام استفاده از کامپیوتر و باز دهی بیشتر می باشد. برای حفظ سلامتی خود موارد زیر را امتحان کنید:

- رژیم غذایی متعادل داشته باشید به اندازه کافی استراحت کنید.

- جهت داشتن اندامی خوش فرم وبالا بردن توانایی وانعطاف بدن خود، ورزش کنید. برای انجام حرکات ورزشی مناسب شما با یک متخصص حرفه ای مشورت کنید. - استرس خود راکنترل کنید. یک اره برای کنترل استرس این است که محیط و برنامه کار خود را طوری تنظیم کنید که سرو صدا و آنچه که مانع تمرکز شما می شود به حداقل ممکن برسد.
نتیجه :
آموختن چگونگی کار کردن با راحتی و یا بازدهی خوب همچون سلامتی کلی شما ، روشهای مهمی محسوب می شوند که می توانند به شما جهت لذت بردن از کار با کامپیوتر کمک نمایند.

                                                                                   منبع >> 

/ 1 نظر / 52 بازدید